طراحی اتاق گیمینگ

اتاق گیمینگ یک فضای خاص و شخصی برای گیمرها است و به گونهای ساخته میشود که بازی در آن هیچگونه مزاحمتی برای دیگران نداشته باشد. برای گیمرها هیچ چیزی جذابتر از داشتن یک اتاق گیمینگ با تجهیزات و نورپردازی خاص خود نیست که مطابق سلیقه و نیاز آنان طراحی شده باشد. 

برای داشتن یک گیمروم جذاب که ذهن را متمرکز کند به یک اتاق حداقل 15*15 نیاز است که بتوان در آن یک میز کوچک با صندلی و وسایل موردنیاز را قرارداد. به هنگام طراحی اتاق گیمینگ علاوه بر درنظرگرفتن فاکتور جنسیت (جهت نورپردازی اتاق) و نوع وسایل، باید به نکات اساسی زیر نیز توجه شود:

  • دکوراسیون اتاق گیمینگ
  • عایقبندی اتاق گیمینگ
  • نورپردازی اتاق بازی
  • سیستم صوتی اتاق
  • صفحه نمایش یا پروژکتور
  • صندلی گیمینگ
  • جمعبندی

*********

طراحی اتاق گیمینگ نیاز به مهارت و خلاقیت دارد و شما ممکن است یک سری ایده برای راه اندازی اتاق گیم رویایی در ذهن خود داشته باشید. این ایدهها تنها در صورتی میتواند جذاب و دیدنی باشد که طرح مورد نظر را با هنر و تخصص خود و براساس متراژ اتاق و وسایل به بهترین شکل، شخصیسازی کنید.

اولین گام برای ساخت اتاق گیمینگ تعیین میزان بودجه و سقف هزینهای است که میتواند مختص این کار باشد. بعد از مشخص شدن میزان بودجه، باید تجهیزات و وسایلی که برای راهاندازی اتاق گیمینگ نیاز دارید را لیست کرده و براساس الویت ونیازتان آنان را تهیه کنید؛ بقیه اقلام را نیز میتوانید به مرور زمان و کم کم تهیه کنید.

دکوراسیون اتاق گیمینگ

برای ساخت گیمینگ روم باید به کف، سقف و دیوارهای اتاق دقت کنید؛ به عنوان مثال برای سقف اتاق گیمینگ باید به سراغ المانهایی بروید که زیبایی اتاق را چندبرابر کند. یکی از بهترین سقفها برای اتاق گیمینگ سقف کشسان است و بسیاری از گیمرها با بهرهمندی از این نوع سقف زیبایی و جذابیت اتاق را بیشتر میکنند.

دیوار اتاق گیمینگ میتواند به صورت طرحدار یا ساده باشد؛ همچنین میتوان آنرا نقاشی کرد و یا از وسایل تزیینی شبرنگ استفاده کرد. با این کار هزینههای خود را کاهش میدهید. البته اگر هزینه برایتان مهم نباشد میتوانید از کاغذ دیواریهای طرحدار و یا سهبعدی استفاده کنید. 

اتاق گیمینگ قبلا یک اتاق بازی برای سرگرمی بود اما امروزه برای برخی به عنوان محل کسب درآمد محسوب میشود. برای داشتن یک فضای مفرح و خلاق که بعد از گذراندن زمان طولانی در آن، احساس رضایت و سرحالی داشته باشید میتوان گفت نیاز به یکسری تجهیزات تزئینی و فانتزی دارید که توسط تلفن همراه قابل کنترل و سفارشیسازی باشند. به عنوان مثال برخی تجهیزات هوشمند خانواده دیووم قابلیت نصب روی دیوار و همچنین یک پایه برای قرار گرفتن روی میز را دارد.

عایق صدا در اتاق گیمینگ

عایق بودن اتاق گیم از نظر صدا اهمیت بسیاری دارد زیرا اگر بخواهید از تمام جلوه‌های صوتی در بازی‌های خود استفاده کنید، احتمالا با حجم بسیار زیادی سروصدا مواجه خواهید شد که این کار موجب آزار و اذیت اطرافیان میشود به همین دلیل عایق صوتی یکی از المانهای اصلی در هنگام طراحی و ساخت اتاق گیمینگ محسوب میشود که باید در نظر گرفته شود.

روش‌های زیادی برای عایق‌ کردن وجود دارد، اما اگر خواهان یک طراحی حرفهای هستید و محدودیتی در هزینه‌ ندارید، استفاده از فوم عایق، دیوار خشک و پانل‌های آکوستیک میتواند گزینه مناسبی برای این کار باشد.

نورپردازی اتاق گیمینگ

نورپردازی اتاق گیم یکی از بخش‌های مهم و هیجان‌انگیز است که می‌تواند تزئینی و کاربردی باشد و به ایجاد محیطی متناسب با روحیه شما کمک بسیاری کند.

اتاق گیمینگ یک اتاق خاص محسوب میشود بنابراین نیاز به یک نورپردازی خاص و چشمگیر دارد تا تمامی المانها به خوبی در آن بدرخشند و نور کافی در اتاق وجود داشته باشد. این نورپردازی میتواند به صورت مخفی باشد و نوار های LED در آن دیده نشود. همچنین میتوانید علاوه بر لامپ های LED بر روی دیوار یا سقف، از نمایشگرهای پیکسلی در نقاط مختلف اتاق نیز بهره ببرید تا زیبایی و گیرایی اتاق را بیشتر کنید.

اسپیکر و هدست گیمینگ

هیچ چیز مثل یک سیستم صوتی قوی که جو بازی را بر شما حاکم کند، نیست. حال این صدا میتواند با نصب اسپیکرهای حرفهای طبق سلیقه و بودجه‌ای که دارید باشد و یا توسط اسپیکرهای بلوتوثی هیجان و لذت بازی را در کل اتاق پخش کند.

البته لازم نیست همیشه صدای بازی، کل اتاق گیم را پر کند گاهی میتوانید برای بازی، از هدفونها یا هدستهای حرفهای که برای این منظور ساخته شدند استفاده کنید. هدست‌ها انواع و ویژگیهای مختلفی دارند. اگر برای ساعت‌های طولانی بازی می‌کنید، لازم است هدستی داشته باشید که کیفیت و قدرت صدای خوبی داشته باشد و برای گوش‌هایتان ایجاد مشکل نکند. پیدا کردن یک هدست با کیفیت، هم لذت بازی را بالاتر می‌برد و هم آسیبی به گوشتان نمی‌رساند.

صفحه نمایش یا پروژکتور

برای داشتن یک اتاق گیمینگ حرفهای و درک هیجان بازیها، مانیتور رایانه خانگی یا حتی لپ‌تاپ خیلی مناسب نیست. از این رو، بهتر است صفحه‌ نمایش کامپیوتری حدودا 20 یا 30 اینچ تهیه کنید. اما اگر در بودجه‌تان محدودیت ندارید میتوانید پروژکتور یا تلویزیون ال.ای.دی بزرگی را انتخاب کنید تا هم از بازی لذت کامل ببرید و هم برجذابیت دکوراسیون گیم روم خود بیفزایید.

صندلی گیمینگ

یکی از وسایل مهم اتاق گیمینگ صندلی گیمر است. برای انتخاب صندلی علاوه بر نوع دکوراسیون اتاق و بودجه، باید طراحی ارگونومیک و قابلیت تنظیم بودن صندلی را نیز مدنظر قرار دهید. چرا که از ارگونومی صندلی و راحتی استفاده از آن تا جنس رویهاش وداشتن دسته 4D ؛ هنگام استفاده طولانی مدت بر روی سلامت فیزیکیتان تاثیر بسیاری دارد. 

*********

جمع بندی:

داشتن یک اتاق مخصوص گیم همواره یکی از هدف‌های هر گیمر حرفه‌ای است. برای طراحی یک اتاق گیمینگ، ریزه کاری‌هایی وجود دارد که در صورت رعایت آنها بر اساس نیاز و بودجه، تجربه جذاب و تماشایی از داشتن یک گیمینگروم برایتان به ارمغان میآورد.

از ویژگیهای اتاق گیمینگ ایناست که علاوه بر رنگبندی و نورپردازیهای مختلف، میتوان از وسایل هوشمند مثل نمایشگرهای پیکسلی و یا تجهیزات قدیمی مثل کنسولهای بازی برای زیباسازی اتاق استفاده کرد.

ویژگی دیگر گیمینگروم توجه به صدای بازیهاست. اگر از اسپیکر برای پرکردن فضای داخل اتاق استفاده میکنید، باید اتاق بازی را همانند استودیو موسیقی درنظر گرفت که نیاز به پنل و عایقهای صوتی برای بهتر کردن و شکست صدا درون اتاق دارد. اما اگر از هدستهای حرفهای گیمینگ استفاده میکنید میتوانید با تمام تمرکز در بازی غرق شوید و صداها را با دقت و کیفیت بالا بشنوید.

در آخر نیز باید گفت یک گیمر حرفهای برای داشتن صفحهنمایشی با وضوح تصاویر عالی که با استایل اتاق هم هماهنگ باشد، از مانیتور گیمینگ استفاده میکند همچنین بهدلیل نشستن طولانی مدت بر روی صندلی گیمینگ خود، از صندلیهایی که به صورت ارگونومیک طراحی شدهاند بهره میبرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *